Suchy natrysk to wada powłoki malarskiej, która powstaje w wyniku wyschnięcia cząstek farby jeszcze przed ułożeniem na malowanej powierzchni. Podczas suchego natrysku cząstki farby nie są stale związane z powierzchnią a jedynie luźno związane.
Suchy natrysk – przyczyny powstania
Główną przyczyną powstania suchego natrysku jest przede wszystkim nieodpowiednia aplikacja powłoki malarskiej w trakcie malowania. Suchy natrysk powstaje, gdy:
- pistolet w trakcie malowania jest za bardzo oddalony od malowanej powierzchni,
- podczas malowania stosuje się nieodpowiednią technikę natrysku np. złe prowadzenie pistoletu czy też niedokładne oczyszczenie dysz malarskich,
- malowanie odbywa się przy zbyt dużym wietrze lub w przeciągu,
- malowanie odbywa się przy zbyt wysokiej temperaturze,
- do malowania użyto zbyt wysokiego ciśnienia,
- zastosowano nieodpowiedni rozcieńczalnik,
- farba posiada zbyt dużą atomizację,
- powłokę aplikuje się np. na ciepłą powierzchnię.
Skutki dla powłok malarskich
W konsekwencji powstania suchego natrysku powłoka malarska posiada nierównomierną grubość, ale również chropowatą strukturę, przez co podczas nakładania kolejnej powłoki nie będzie mieć odpowiedniej przyczepności. Nakładanie powłoki bez przygotowania podłoża może się również wiązać z pojawieniem się punktów korozyjnych w miejscach, w których występowała ww. wada. Ponadto w wyniku pozostawienia suchego natrysku w szczególności na powłoce nawierzchniowej, powłoka narażona jest na gromadzenie zanieczyszczeń czy elektrolitów sprzyjających rozwojowi korozji.
Suchy natrysk – zapobieganie
- należy stosować odpowiednią ilość rozcieńczalników,
- prace malarskie prowadzić w odpowiednich warunkach tzn. unikać przeciągów, malowania podczas wiatru,
- przestrzegać technologii malowania,
- ustawić odpowiednie ciśnienie do malowania,
- powłoki aplikować zachowując odpowiednią odległość od malowanej powierzchni.
Naprawa
Jeśli na malowanej powłoce powstanie suchy natrysk, konieczne jest podjęcie działań związanych z usunięciem wady. Suchy natrysk można usunąć poprzez przeszlifowanie powłoki papierem ściernym, bądź omiecenie piaskiem, po czym nałożyć nową warstwę farby.
Zobacz też:
Korozja przebijająca przez powłokę
Przygotowanie konstrukcji do cynkowania ogniowego
Obliczenie zapotrzebowania na farbę – poradnik
Zabezpieczenia antykorozyjne – w pigułce
Stopnie przygotowania podłoży stalowych