Dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy każdy żuraw samojezdny jest wyposażony w różne urządzenia zabezpieczające. Mają one za zadanie zablokowanie ruchów dźwigu kołowego, które mogą stanowić zagrożenie w danym momencie. W jaki dokładnie sposób chronią przed zagrożeniem? Przeczytaj.
Wyłącznik krańcowy – ruch opuszczania
Wyłącznik krańcowy – ruch opuszczania to system, który zabezpiecza linę podnoszenia przed całkowitym odwinięciem. Wyłącza ruch obniżania w momencie, gdy na bębnie pozostaje pięć zwojów liny.
W przypadku gdy wyłącznik krańcowy ruchu opuszczania zostanie błędnie wyregulowany lub uszkodzony, wykonywanie działań żurawiem samojezdnym jest zabronione. Może to doprowadzić do opadnięcia podnoszonego ładunku i w konsekwencji rozbicia go o podłoże. Warto również pamiętać, że po każdej wymianie liny należy go ponownie wyregulować.
Wyłącznik krańcowy – ruch podnoszenia
Wyłącznik krańcowy – ruch podnoszenia działa na zasadzie zwolnienia funkcjonowania ciężaru obciążnika. Reaguje w momencie, w którym obciążnik przestaje dociążać dźwignię.
Mechanizm ten może zostać uruchomiony, podczas:
- eksploatacji żurawia samojezdnego, gdy zblocze hakowe unosi obciążnik wyłącznika krańcowego lub w trakcie ruchu zmiany wysięgnika powodującego wsparcie się obciążnika o podłoże,
- uzbrajania, gdy obciążnik jest przed zainstalowaniem lub wsparty o podłoże.
W obu przypadkach wyłącznik zadziała i zatrzyma wszystkie ruchy zagrażające bezpieczeństwu.
Ogranicznik udźwigu
To urządzenie zbudowane w oparciu o elektronikę. Służy do ustalania konfiguracji maszyny. Zadaniem ogranicznika udźwigu jest zabezpieczenie dopuszczalnych wartości udźwigu żurawia, na określonym promieniu, przed ich przekroczeniem. To oznacza, że w przypadku gdy ciężar zawieszony na haku przekroczy udźwig nominalny dźwignicy o ustalony procent, następuje wyłączenie mechanizmu podnoszenia ładunku. Pozwala jednak na załączenie mechanizmu opuszczania i bezpieczne odłożenie elementu na ziemię.
Ogranicznik udźwigu automatycznie śledzi poniżej podane wartości:
- długość wysięgnika podstawowego,
- kąt pochylenia wysięgnika głównego,
- aktualne obciążenie – ciśnienie mierzone w siłowniku zmiany wysięgu,
- kąt pochylenia kratowego przedłużenia.
Przed rozpoczęciem wykonywania prac dźwigiem kołowym, operator musi pamiętać o zaprogramowaniu ogranicznika udźwigu. Wprowadza wtedy ręcznie takie dane jak:
- kod konfiguracji żurawia – zależny od sposobu rozłożenia podpór i ilości przeciwwagi,
- kod olinowania.
Przycisk bezpieczeństwa zatrzymujący pracę żurawia
To zabezpieczenie zatrzymuje pracę maszyny w przypadku zasłabnięcia operatora. System obejmuje po jednym przycisku na każdej dźwigni sterującej oraz pojedynczą sztukę zainstalowaną w fotelu. Wykonywanie ruchów żurawia jest możliwe tylko, jeśli wszystkie są naciśnięte. Jeżeli sterujący z jakiegoś powodu przestanie przyciskać co najmniej jeden guzik bezpieczeństwa, wszystkie ruchy dźwigu kołowego zostaną wstrzymane po 1 sekundzie.
Obsługa i kontrola systemów zabezpieczających w żurawiu samojezdnym to obowiązek operatora. Warto jednak znać działanie tych urządzeń. To właśnie dzięki nim, znacząco zmniejsza się ryzyko zagrożenia w trakcie realizacji.
EHC Karol Zagajewski
EHC Kraków
Zobacz też:
Czym kierować się wybierając podnośnik koszowy?
Co pracownicy BHP sprawdzają podczas kontroli żurawi samojezdnych na budowach?
Specyfikacja techniczna żurawia samojezdnego – podwozie
Udźwig kosza – co powinieneś wiedzieć zanim zamówisz podnośnik koszowy?
Podnośnik koszowy – prace prawnie dozwolone i zabronione
Jak bezpiecznie obchodzić się z podnośnikiem H-30 podczas pracy?
Trawers – funkcje i zastosowanie w pracy z żurawiem samojezdnym