Malowanie proszkowe jest techniką, która jest używana w branży lakierniczej. Proces polega na nałożeniu specjalnej farby proszkowej na metalową powierzchnię przewodzącą. Farba jest nanoszona na powierzchnię przy użyciu natrysku elektrostatycznego lub elektrokinetycznego. Malowanie proszkowe jest wykonywane przez doświadczonych specjalistów w specjalnie wyposażonych lakierniach proszkowych. Jak przebiega proces malowania proszkowego? O tym w dalszej części artykułu.
Przygotowanie podłoża pod malowanie proszkowe
Zanim rozpocznie się proces lakierowania proszkowego, konieczne jest dokładne oczyszczenie elementu z wszelkich zabrudzeń, nierówności oraz rdzy. Jakość i trwałość powłoki lakierniczej zależy w dużej mierze od dokładności przygotowania powierzchni, dlatego ten etap jest bardzo ważny. Można to zrobić mechanicznie lub chemicznie, jednak ważne, aby było to wykonane dokładnie, ponieważ nawet niewielkie niedoskonałości powierzchni mogą przyczynić się do rozwoju korozji. Konieczne jest również usunięcie tłustych plam, które mogą powodować odpryski farby, a także zastosowanie podkładu antykorozyjnego, jeśli jest to konieczne. W przypadku konstrukcji cynkowanych istotne jest usunięcie wszystkich pozostałości z procesu cynkowania w postaci zgrubień, zacieków oraz „sopli”.
Proces aplikacji farby
Po dokładnym przygotowaniu powierzchni, następnym krokiem jest nałożenie farby proszkowej. To właśnie w komorze lakierniczej nakłada się farbę, która musi być czysta i odpowiednio wentylowana. Elementy do malowania zostają zawieszone na specjalnych mocowaniach, a następnie za pomocą pistoletów natryskowych nanosi się farbę. W większości przypadków jedna warstwa lakieru wystarcza, aby uzyskać estetyczny efekt. Czas trwania tego procesu może się różnić w zależności od skomplikowania detali oraz ich wielkości, jednak zazwyczaj wynosi on kilka godzin. Grubość nakładanej farby zazwyczaj mieści się w przedziale 60-120 mikronów.
Proces utwardzania
Po nałożeniu farby proszkowej na elementy, następnym krokiem jest ich utwardzenie. W tym celu przedmioty są poddawane procesowi polimeryzacji, czyli topieniu lakierowanej powłoki. W specjalnym piecu nagrzewają się one do temperatury od 140°C do 200°C. Niższa temperatura może powodować to, że lakier może nie być wystarczająco trwały, ponieważ jego przyczepność opiera się wyłącznie na siłach elektrostatycznych. Po ostudzeniu, elementy są gotowe do ostatecznej kontroli i zabezpieczenia przed korozją.
Kontrola jakości
Na końcu trzeba zweryfikować gotowe elementy. Po odpowiednim utwardzeniu się farby, należy sprawdzić grubość warstwy. Kluczowe jest, żeby kolor i połysk odpowiadały specyfikacji zamawiającego. Jeśli wszystko jest w porządku można zapakować konstrukcję zwracając uwagę, aby odpowiednio zabezpieczyć wykonane elementy przed uszkodzeniem.
Zobacz też:
Korozja przebijająca przez powłokę
Przygotowanie konstrukcji do cynkowania ogniowego
Obliczenie zapotrzebowania na farbę – poradnik
Zabezpieczenia antykorozyjne – w pigułce
Stopnie przygotowania podłoży stalowych
Obraz Werner Weisser z Pixabay