Kraty pomostowe
Kraty pomostowe

Kraty pomostowe

Jednym z podstawowych elementów schodów, pomostów czy też kładek stalowych są kraty pomostowe. Stosuje się je również jako zabezpieczenia kanałów, wyłazów czy studzienek, ogrodzenia, wycieraczki wejściowe, podjazdy, sufity podwieszane, elewacje, itp. Aby odpowiednio dopasować kraty pomostowe WEMA warto zapoznać się z poszczególnymi wersjami krat o odpowiednich parametrach użytkowych. Jakie zatem są rodzaje krat pomostowych i w jaki sposób dobrać kraty pomostowe?

Kraty pomostowe – rodzaje

Ze względu na technologię produkcji oraz wykonanie, kraty pomostowe WEMA dzieli się na dwa główne rodzaje: zgrzewane i wciskane. Głównymi elementami krat zgrzewanych są płaskowniki nośne oraz prostopadłe do nich pręty poprzeczne, które łączy się ze sobą za pomocą metody zgrzewania. Natomiast kraty wciskane powstają przez wprasowywanie płaskowników nośnych i płaskowników poprzecznych. Zarówno kraty zgrzewane, jak i prasowane wykonywane są głównie ze stali S235. Kraty można zabezpieczyć antykorozyjne w procesie cynkowania ogniowego.

Dobór krat pomostowych

Poprawne dobranie krat pomostowych zależy od podstawowych parametrów i możliwości produkcyjnych. Podczas doboru krat należy wziąć pod uwagę rodzaj obramowania, rozstaw oczek, wymiary płaskownika nośnego, rozstaw podpór, a także obciążenia, jakie będą działać na kratę.

Odpowiedni rozmiar kraty najłatwiej dobrać korzystając z tabel obciążeń krat pomostowych dostępnych na stronach producentów lub dystrybutorów. Oznaczone są na nich zakresy, przy jakim obciążeniu występuje maksymalne ugięcie. Aby zapewnić bezpieczeństwo konstrukcji, należy trzymać się zakresu zalecanego przed producenta.

Rodzaj obramowania

Na rynku dostępne są zarówno kraty obramowane, jak i nieobramowane. Kratownice bez obramowania wspawane są bezpośrednio do konstrukcji nośnych. Natomiast kraty z obramowaniem to elementy gotowe do zamontowania. Istnieje kilka rodzajów obramowania. Jednym z nich i najczęściej stosowanym jest obramowanie płaskownikiem stalowym, który ma takie same parametry, co płaskownik nośny. Inny rodzaj to obramowanie t-profilem, stosowanym przy podukcji krat wciskanych. W przypadku, kiedy musi zostać zapewniona ochrona przed spadającymi przedmiotami bądź ześlizgiwaniem się nogi z podestu, wówczas stosuje się obramowanie wysokie, czyli tzw. bortnicę, która wystaje powyżej kraty. Zgodnie z przepisami jej wysokość powinna wynosić 150 mm powyżej poziomu kraty. Istnieje także możliwość obramowania bortnicą poniżej płaszczyzny kraty, co umożliwia wyrównanie różnic poziomów czy też odprowadzanie cieczy pod kratą. Jeśli wymagane jest wpuszczenie kraty w otwór, wtedy wykorzystuje się obramowanie kątownikiem.

Rozstaw oczek

Składają się na niego dwa wymiary:

  • wymiar rozstawu płaskowników nośnych, który wpływa także na ich ilość, a zatem również na nośność kraty. Standardowa odległość między płaskownikami nośnymi to 34,3 mm w kratach pomostowych zgrzewanych i 33,3 mm w kratach pomostowych wciskanych,
  • wymiar rozstawu elementów poprzecznych, którego standardowe odległości to 25,4; 38,1; 50,8; 76,2 mm w kratach pomostowych zgrzewanych i 11,1; 22,2; 33,3 mm w kratach pomostowych wciskanych.

Wymiary płaskownika nośnego

Płaskownik stanowi najważniejszy element nośny kraty. Jego wysokość oraz grubość mają wpływ na podstawowe właściwości kraty, czyli jej masę i nośność. Na rynku dostępne są kraty, których płaskowniki mają grubość od 2 do 5 mm oraz wysokość 20, 25, 30, 40, 50 lub 60 mm.

Rozstaw podpór

Kraty pomostowe opierają się głównie na dwóch przeciwległych podporach. Odległość między podporami to wymiar nośny „L”. Długość wzdłuż podpory to wymiar poprzeczny „B”. Należy pamiętać o odpowiedniej kolejności podawania wymiarów kraty (L x B).

Aby obniżyć koszty oraz skrócić czas realizacji zaleca się stosowanie krat o szerokości B=1000 mm. Wówczas przy projektowaniu, np. pomostu, pokrywa się możliwie największą powierzchnię wykorzystując moduł B=1000 mm, natomiast szerokość ostatniej kraty wykonuje się wynikowo.

Wymiar nośny oznacza się na rysunkach symbolem . Projektując podparcie krat należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich wymiarów i odległości:

  • wymiar podpór zależy od wysokości płaskownika. Oparcie musi być zapewnione na długości równej co najmniej wysokości płaskownika nośnego, jednak nie mniej niż 30 mm,
  • odległość między projektowanymi kratami powinna wynosić około 5 mm,
  • odległość od krawędzi pomostu to około 10 mm,
  • w przypadku przejść przez pomost należy zapewnić odstępy o wymiarze około 10 mm.

Obciążenia

Przy doborze krat pomostowych należy wziąć pod uwagę maksymalne obciążenie równomiernie rozłożone na powierzchni całej kraty, a także maksymalne obciążenie skupione skoncentrowane w punkcie o małej powierzchni.

Oznaczenia krat pomostowych

rodzaj kraty / wymiar oczka / płaskownik nośny / wymiar kraty / ocynk

Przykładowe oznaczenia krat pomostowych:

  • zgrzewanych: KOZ/34,3×38,1/30×3/L=1200xB=1000/OC,
  • prasowanych: KOP/33,3×11,1/30×3/L=1200xB=1000/OC,

gdzie:
KOZ – krata obramowana zgrzewana,
KOP – krata obramowana prasowana,


Zobacz też:

Schody stalowe

Projektowanie schodów – zasady wymiarowania

Wymagania techniczne schodów i pochylni

Dojścia i przejścia do urządzeń technicznych

Kąt nachylenia schodów

Kraty WEMAProjektowanie schodówSchody stalowe
Udostępnij:
Kraty pomostowe
Napisane przez
Anita Witecka-Wrochna
Co myślisz o tym artykule?
0 reakcji
love
0
like
0
so-so
0
weakly
0
0 komentarzy
Najnowsze komentarze
  • Najnowsze komentarze
  • Najlepsze komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz.
Prawa zastrzeżone Pi Corp sp. z o.o. copyright 2020-2022