Choć w kontekście alternatywy dla tradycyjnych samochodów benzynowych najczęściej wymienia się auta elektryczne i hybrydowe, zdaniem wielu ekspertów to tankowanie wodoru stanowi przyszłość motoryzacji. Oczywiście, ścieżka ta będzie nieco bardziej wyboista, choćby ze względu na utrudniony dostęp do stacji tankowania wodoru w Polsce oraz popularności samego rozwiązania. Z pewnością jednak warto przyjrzeć się takiej opcji nieco bliżej, głównie po to, by poznać jej atuty i te nieco słabsze strony.
- Jak działają samochody napędzane wodorem?
- Czy samochody wodorowe są bezpieczne?
- 3Ile kosztuje tankowanie wodoru?
- Tankowanie wodoru: wady i zalety
Z pewnością warto poznać wszystkie uwarunkowania, z jakimi wiąże się tankowanie wodoru (ceny, koszty), choćby dlatego, że idea samochodów wodorowych pewnie będzie zyskiwała na popularności. Pierwsza stacja tankowania wodoru w Polsce powstała na warszawskim Ursynowie, a uruchomiła ją Grupa Polsat Plus oraz Grupa ZE PAK pod marką NESO. Informacji na ten temat można poszukiwać na https://mapaladowania.pl/.
Jak działają samochody napędzane wodorem?
Auta wodorowe korzystają z silnika elektrycznego. Wodór jest dostarczany ze zbiornika paliwowego do ogniw, w których reaguje z powietrzem. Następnie prąd jest przesyłany z ogniw do przetwornicy trakcyjnej, aż w końcu dociera do silnika napędowego, przekazując moment obrotowy bezpośrednio na koła pojazdu na wodór. Za kontrolę przepływu energii, prędkości jazdy, temperatury i procesu chłodzenia odpowiada złożone oprogramowanie.
Czy samochody wodorowe są bezpieczne?
Warto wiedzieć, że wodór jako paliwo samochodowe jest nawet bezpieczniejszy niż benzyna. Jako że jego masa jest 14-krotnie mniejsza od masy powietrza, nawet gdyby doszło do wycieku ze zbiornika, powstałby jedynie wąski, pionowy płomień, który nie generuje wysokiej temperatury i nie rozprzestrzenia się.
Przeprowadzono nawet eksperyment, w którym celowo uszkodzono zbiornik w samochodzie zasilanym wodorem. Gaz szybko się spalił, a po zakończeniu spalania nie pozostał żaden ślad, oprócz nagrzanego do 47°C szkła. Oczywiście, same zbiorniki przechowujące paliwo wodorowe spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Ile kosztuje tankowanie wodoru?
Ostateczny koszt eksploatacji samochodu z napędem wodorowym prawdopodobnie będzie niższy niż w przypadku porównywalnych technologii, chociaż cena końcowa wodoru jako paliwa będzie uzależniona od różnych czynników, takich jak koszty produkcji, zużywanej energii i lokalnych stawek podatkowych.
Obecnie pojazdów z tego rodzaju napędem jest niewiele, co skutkuje ograniczoną dostępnością i wyższą ceną paliwa wodorowego. Aktualnie koszt jednego kilograma wodoru w Europie wynosi około 13 euro. Przy zakładanym średnim zużyciu samochodu na poziomie 0,8 kg na 100 km podróży, koszt ten wyniesie 11 euro. Dla porównania, w przypadku samochodu z silnikiem benzynowym lub diesla, przejechanie tej samej odległości wyniesie 13 euro.
Wodór jako paliwo – wady i zalety
Jednym z atutów pojazdu z napędem wodorowym jest przede wszystkim brak emisji szkodliwych substancji, co pozytywnie wpływa na środowisko. Wydzielają się jedynie ciepło i para wodna do otoczenia. Dodatkowo, ogniwa paliwowe nie wymagają ładowania, jak to ma miejsce w przypadku pojazdów elektrycznych (BEV). Tankowanie samochodu na wodór jest równie szybkie, co uzupełnianie paliwa w tradycyjnym aucie spalinowym, zajmując zaledwie kilka minut na specjalnie przystosowanej stacji. Dlatego też eliminuje się konieczność oczekiwania, jak w przypadku ładowania samochodu elektrycznego.
Mimo to, samochód na wodór posiada kilka istotnych wad. Przede wszystkim, problematyczny jest proces produkcji wodoru, który do tej pory nie doczekał się dostatecznie wydajnej, ekonomicznej i jednocześnie ekologicznej metody. Elektrownie produkujące paliwo wodorowe często opierają się na spalaniu paliw kopalnych, co negatywnie wpływa na środowisko. Ponadto, samochodów z tym rodzajem napędu jest niewiele na drogach, podobnie jak stacji tankowania wodoru.
Artykuł partnera