Realizacje wykonywane z udziałem żurawia samojezdnego wymagają obecności minimum 3 osób. Są to operator sprzętu, hakowy i sygnalista. Za co odpowiadają oni podczas zlecenia?
Jakie czynności związane z maszyną leżą w zakresie obowiązków operatora?
Operator żurawia samojezdnego w pierwszej kolejności zajmuje się dostarczeniem sprzętu na miejsce realizacji. Jako że jest to maszyna zamontowana na pojeździe, obowiązują go przepisy prawa drogowego. Musi również posiadać aktualne prawo jazdy kat. C.
Po przyjeździe na zlecenie zajmuje się rozstawieniem żurawia samojezdnego. Musi pamiętać o odpowiednim rozmieszczeniu maszyny i ustawieniu jej na stabilnym podłożu. Wiedzę na ten temat zdobywa na kursach UDT. Ważne jest, aby posiadał zaświadczenie o jego ukończeniu. Są to uprawnienia “Obsługi żurawi samojezdnych” (dawniej II ż). Powinien mieć również aktualne badania lekarskie.
Gdy sprzęt zostaje już rozłożony, operatorowi przed transportem elementów pozostaje ustawienie dedykowanego programu na pulpicie w kabinie. Wybiera się go na podstawie parametrów ładunków. Jest to głównie związane z odległością i wagą materiału przeznaczonego do przeniesienia. Po odpowiednim ustawieniu parametrów, następuje relokacja przygotowanego ciężaru.
Kto zajmuje się podpięciem ładunków?
W pierwszej chwili może się wydawać, że jest to operator żurawia samojezdnego. Jednak on tylko podaje zawiesia zamontowane na haku nad ładunek. Później cały czas przebywa w kabinie. Odpowiednim podpięciem elementu zajmuje się hakowy. Powinien on posiadać:
- odpowiednie przeszkolenie teoretyczne i praktyczne,
- aktualne badania lekarskie,
- zaświadczenie o znajomości zasad BHP.
Jeszcze zanim rozpoczną się prace transportowe z udziałem żurawia samojezdnego, hakowy:
- przygotowuje plan działań,
- kontroluje miejsce zlecenia, kwestie bezpieczeństwa i oświetlenia,
- sprawdza stan techniczny zawiesi i sprzętu,
- ustala środki komunikacji i sygnały.
Po podpięciu ładunku pod zawiesia można ruszać z transportem.
Jak przebiega komunikacja podczas przenoszenia ładunków?
Za komunikację podczas przenoszenia ładunków odpowiada sygnalista. Powinien on, podobnie jak hakowy, posiadać odpowiednie kwalifikacje, zaświadczenie BHP i badania.
Jeszcze przed rozpoczęciem prac ustalany jest sposób porozumiewania się. Ważne aby polecanie wydawała tylko jedna osoba. Dzięki temu unika się błędów wynikających z różnych komunikatów. Istotne jest również, aby sygnalista był cały czas w zasięgu wzroku operatora żurawia samojezdnego. W razie problemów warto zaopatrzyć się także w krótkofalówki.
Przekazywane znaki są z góry ustalone przez polskie prawo. Można je znaleźć w Rozporządzeniu MPiPS w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zabezpieczenie przed wypadkami na budowie jest zawsze stawiane na pierwszym miejscu. Dlatego w celu uniknięcia zagrażających sytuacji, podczas transportu ładunków żurawiem samojezdnym, angażuje się: operatora maszyny, hakowego i sygnalistę. Dzięki ich pracy minimalizuje się groźne sytuacje. Artykuł w skrócie podsumowuje, za co odpowiada poszczególna z osób.