Korozja betonu inżynieryjnych obiektów mostowych jest głównie spowodowana obecnością wody, która jest elektrolitem. Woda jest niezbędna, aby zachodziły reakcje chemiczne między związkami chemicznymi zawartymi w betonie, które z kolei prowadzą do korozji. Woda z opadów atmosferycznych lub pochodząca z topnienia śniegu i lodu zawiera rozpuszczone związki chemiczne, takie jak różne sole i tlenki pochodzące ze spalania surowców i emisji przemysłowej (głównie związki siarki i azotu). Tlenki, które wchodzą w kontakt z wodą, tworzą kwasy. Kwasy i niektóre sole reagują chemicznie z materiałami budowlanymi, uszkadzając ich strukturę. Nawet czysta woda może rozpuszczać niektóre składniki chemiczne i wypłukiwać je z materiału budowlanego. Takie uszkodzenie materiału jest określane jako korozja.
Czynniki sprzyjające korozji
Na szybkość korozji materiałów wpływa wiele czynników takich jak:
- długotrwałe zawilgocenie materiału,
- skład chemiczny materiału, w tym obecność łatwo rozpuszczalnych związków,
- skład agresywnych czynników środowiskowych, takich jak zanieczyszczenia w wodzie opadowej,
- nasiąkliwości i porowatości materiału oraz jego zdolności do przewodzenia wody,
- wpływ obecnych w materiale domieszek na powstanie lokalnych ogniw galwanicznych.
Korozja jest procesem, który powoduje poważne uszkodzenia i straty w różnych branżach gospodarki. Elementy budowlane zniszczone przez korozję muszą zostać naprawione lub wymienione na nowe. W przypadku konstrukcji mostowych i innych obiektów budowlanych, możemy zapobiegać korozji poprzez zastosowanie ochronnych środków, takich jak: powłoki ochronne, zastosowanie odpornych na korozję materiałów i utrzymywanie dobrej jakości środowiska wokół konstrukcji.
Na czym polega ochrona konstrukcji?
Ochrona konstrukcyjna to dążenie do zaprojektowania i wykonania budowli tak, aby samej konstrukcji nie niszczyła korozja. W praktyce oznacza to odprowadzanie wody z elementów konstrukcyjnych oraz stosowanie osłon, chroniących elementy konstrukcji przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych. Obecnie, w budownictwie mostowym, elementy osłonowe nie są już tak powszechnie stosowane.
Ochrona materiałowa
Ochrona materiałowa polega na wybieraniu trwałych i odpornych na zewnętrzne czynniki materiałów, które nie ulegają korozji. Są to na przykład stale nierdzewne, betony wodoszczelne, czy też polimerowe kompozyty. Te materiały są odporne na korozję, a przy tym są materiałami szczelnymi. Oznacza to, że materiały są odporne na wnikanie wody, gazów i innych rozpuszczalników.
Ochrona powłokowa
Ochrona powłokowa polega na pokryciu elementów konstrukcyjnych specjalnymi powłokami ochronnymi, takimi jak powłoki malarskie czy wyprawy, które oddzielają materiał konstrukcyjny od negatywnych czynników środowiskowych.
Literatura:
[1] K. Germaniuk, Powłoki ochronne na mostach żelbetowych – oczekiwania i rzeczywistość, XXV Konferencja Naukowo-Techniczna, Międzyzroje 2011.
[2] Germaniuk K.: Izolacje przeciwwodne i systemy odwodnienia w mostach, Seminarium Szkoleniowe: Izolacje przeciwwodne i systemy odwodnienia w mostach, Zakład Mostów Politechniki Warszawskiej, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Inżynierii Komunikacyjnej IKKU, Warszawa 2010.
Zobacz też:
Rodzaje powłok ochronnych na betonie
Przygotowanie konstrukcji do cynkowania ogniowego
Obliczenie zapotrzebowania na farbę – poradnik
Zabezpieczenia antykorozyjne – w pigułce
Stopnie przygotowania podłoży stalowych
Obraz lens_sekai_no_hikari z Pixabay