Ochrona antykorozyjna betonu
Ochrona antykorozyjna betonu

Ochrona antykorozyjna betonu

Korozja betonu inżynieryjnych obiektów mostowych jest głównie spowodowana obecnością wody, która jest elektrolitem. Woda jest niezbędna, aby zachodziły reakcje chemiczne między związkami chemicznymi zawartymi w betonie, które z kolei prowadzą do korozji. Woda z opadów atmosferycznych lub pochodząca z topnienia śniegu i lodu zawiera rozpuszczone związki chemiczne, takie jak różne sole i tlenki pochodzące ze spalania surowców i emisji przemysłowej (głównie związki siarki i azotu). Tlenki, które wchodzą w kontakt z wodą, tworzą kwasy. Kwasy i niektóre sole reagują chemicznie z materiałami budowlanymi, uszkadzając ich strukturę. Nawet czysta woda może rozpuszczać niektóre składniki chemiczne i wypłukiwać je z materiału budowlanego. Takie uszkodzenie materiału jest określane jako korozja.

Czynniki sprzyjające korozji

Na szybkość korozji materiałów wpływa wiele czynników takich jak:

  • długotrwałe zawilgocenie materiału,
  • skład chemiczny materiału, w tym obecność łatwo rozpuszczalnych związków,
  • skład agresywnych czynników środowiskowych, takich jak zanieczyszczenia w wodzie opadowej,
  • nasiąkliwości i porowatości materiału oraz jego zdolności do przewodzenia wody,
  • wpływ obecnych w materiale domieszek na powstanie lokalnych ogniw galwanicznych.

Korozja jest procesem, który powoduje poważne uszkodzenia i straty w różnych branżach gospodarki. Elementy budowlane zniszczone przez korozję muszą zostać naprawione lub wymienione na nowe. W przypadku konstrukcji mostowych i innych obiektów budowlanych, możemy zapobiegać korozji poprzez zastosowanie ochronnych środków, takich jak: powłoki ochronne, zastosowanie odpornych na korozję materiałów i utrzymywanie dobrej jakości środowiska wokół konstrukcji.

Na czym polega ochrona konstrukcji?

Ochrona konstrukcyjna to dążenie do zaprojektowania i wykonania budowli tak, aby samej konstrukcji nie niszczyła korozja. W praktyce oznacza to odprowadzanie wody z elementów konstrukcyjnych oraz stosowanie osłon, chroniących elementy konstrukcji przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych. Obecnie, w budownictwie mostowym, elementy osłonowe nie są już tak powszechnie stosowane.

Ochrona materiałowa

Ochrona materiałowa polega na wybieraniu trwałych i odpornych na zewnętrzne czynniki materiałów, które nie ulegają korozji. Są to na przykład stale nierdzewne, betony wodoszczelne, czy też polimerowe kompozyty. Te materiały są odporne na korozję, a przy tym są materiałami szczelnymi. Oznacza to, że materiały są odporne na wnikanie wody, gazów i innych rozpuszczalników.

Ochrona powłokowa

Ochrona powłokowa polega na pokryciu elementów konstrukcyjnych specjalnymi powłokami ochronnymi, takimi jak powłoki malarskie czy wyprawy, które oddzielają materiał konstrukcyjny od negatywnych czynników środowiskowych.


Literatura:

[1] K. Germaniuk, Powłoki ochronne na mostach żelbetowych – oczekiwania i rzeczywistość, XXV Konferencja Naukowo-Techniczna, Międzyzroje 2011.
[2] Germaniuk K.: Izolacje przeciwwodne i systemy odwodnienia w mostach, Seminarium Szkoleniowe: Izolacje przeciwwodne i systemy odwodnienia w mostach, Zakład Mostów Politechniki Warszawskiej, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Inżynierii Komunikacyjnej IKKU, Warszawa 2010.


Zobacz też:

Rodzaje powłok ochronnych na betonie

Przygotowanie konstrukcji do cynkowania ogniowego

Obliczenie zapotrzebowania na farbę – poradnik

Zabezpieczenia antykorozyjne – w pigułce

Stopnie przygotowania podłoży stalowych


Obraz lens_sekai_no_hikari z Pixabay
Udostępnij:
Ochrona antykorozyjna betonu
Napisane przez
Paweł Wrochna
Co myślisz o tym artykule?
1 reakcja
love
1
like
0
so-so
0
weakly
0
0 komentarzy
Najnowsze komentarze
  • Najnowsze komentarze
  • Najlepsze komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz.
Prawa zastrzeżone Pi Corp sp. z o.o. copyright 2020-2022