Łożyska mostowe to elementy wyposażenia obiektu mostowego, dzięki którym możliwe jest zapewnienie swobody przemieszczeń oraz przekazanie obciążeń zgodnie z założeniami projektowymi. Ich prawidłowy montaż zapewnia plan łożysk, czyli układ łożyskowania danej konstrukcji. Co powinien zawierać plan łożysk? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dalszej części artykułu.
Plan łożysk według Eurokodu 3
Ogólne wymagania dotyczące sporządzenia planu łożysk zawarto w Eurokodzie 3, zgodnie z którym plan łożyskowania należy projektować w sposób umożliwiający na planowane przesunięcia konstrukcji przy możliwie jak najmniejszym oporem przy takich przesunięciach. Układ łożysk w danej konstrukcji należy rozpatrywać z projektem całej konstrukcji.
Plan łożysk powinien zawierać następujące informacje:
- ogólny uproszczony układ mostu wraz ze wskazaniem planu łożysk,
- szczegóły usytuowania łożysk takie jak. wnęki, zbrojenie,
- czytelne informacje dotyczące rodzaju łożysk w każdym miejscu usytuowania,
- tablicę ze szczegółowymi wymaganiami dla każdego łożyska,
- szczegół ułożenia i zamocowania.
UWAGA: Szczegółowe informacje tj. siły i przesunięcia są niezbędne podczas składania zamówień łożysk.
Łożyska nie powinny być przewidywane do przenoszenia momentów od obrotu. W przypadku wystąpienia obrotu, konieczne jest zabezpieczenie łożyska bądź dostosowanie konstrukcji. Dla łożysk ograniczających obrót należy przeprowadzić analizę w celu sprawdzenia, że nie spowoduje to niekorzystnych efektów w łożysku.
Siły skierowane w górę mogą być bezpośrednią przyczyną nadmiernego zużycia łożysk. W związku z powyższym może być konieczne zastosowanie sprężania stanowiącego konieczną dodatkową siłę pionową.
Łożyska wraz z podporami należy projektować w sposób umożliwiający kontrolowanie, utrzymanie a nawet wymianę w okresie ich eksploatacji.
Literatura:
[1] PN-EN 1993-2:2010, Projektowanie konstrukcji stalowych, Część 2: Mosty stalowe.
Zobacz też:
Kratownice – budowa, statyka i wyznaczalność
Ramy – budowa, statyka i wyznaczalność