Czemu czujnik poziomu paliwa nie działa?
Czarny zegar poziomu paliwa z białymi wskazówkami, czujnik poziomu paliwa

Czemu czujnik poziomu paliwa nie działa?

W zabytkowych samochodach, których wiek sięga nawet do kilkudziesięciu lat, najczęściej nie stosowano skomplikowanych układów elektronicznych. Dotyczyło to zarówno elementów na desce rozdzielczej, sterowania pojazdem, jak i czujnika poziomu paliwa. Dawniej w samochodach stosowano czujniki pływakowe, które często ulegały uszkodzeniu lub zacięciu pływaka. Dowiedz się, jakie są przyczyny niedziałającego pływaka i jak to naprawić.

Zabytkowy czujnik poziomu paliwa – jak jest zbudowany?

Czujnik paliwa, który przekazuje informacje na deskę rozdzielczą zabytkowego auta, ma prostą budowę. Techniczna konstrukcja składa się głównie z pływaka, przekaźnika elektronicznego oraz uchwytów mocujących. Wraz z rosnącym poziomem cieczy w zbiorniku pływak się unosi, informacja jest przekazywana przez moduł sterujący do wskaźnika na desce rozdzielczej i to wszystko.

Elementy konstrukcyjne czujnika poziomu paliwa w zabytkowym aucie to:

  • pływak – najczęściej wykonany z materiału kompozytowego, który unosi się na powierzchni cieczy w zbiorniku,
  • trzpień metalowy, czyli ramię pływaka – to element łączący pływak ze stykiem potencjometru,
  • potencjometr (rezystor) – odpowiada za przekazywanie sygnałów elektrycznych do wskaźnika wraz ze zmianą położenia pływaka w baku paliwa.

Niestety czujniki poziomu paliwa w antycznych autach bywały problematyczne nie tylko ze względu na częste uszkodzenia. Ich minusem był także fakt, że wskazania zmieniały się wraz ze zmianą położenia samochodu. To znaczy, że jazda pod górkę zabytkowym autem mogła skutkować chwilowym wzrostem wskazań na wskaźniku paliwa w desce rozdzielczej.

Kiedy trzeba wymienić czujnik poziomu paliwa na nowy?

W jaki sposób sprawdzić, czy czujnik poziomu paliwa w zabytkowym aucie działa poprawnie? Można to zrobić na kilka sposobów. W pierwszej kolejności warto zatankować auto do pełna i obserwować, jak zmieniają się wskazania na licznikach. Jeśli wskazówka od paliwa ani drgnie, prawdopodobnie czujnik uległ uszkodzeniu lub zawiesił się pływak.

Kilka przyczyn, które mogą powodować błędne wskazania czujnika poziomu paliwa w antycznym samochodzie to:

  • uszkodzenie modułu elektronicznego, który przesyła sygnały z poruszającego się pływaka,
  • problem z obwodem elektrycznym,
  • spalone bezpieczniki,
  • zacięcie się pływaka w zbiorniku.

Czujnik poziomu paliwa to mechaniczny element, który może ulec uszkodzeniu naturalnie – w wyniku wieloletniej eksploatacji samochodu zabytkowego.

Jakie są objawy uszkodzonego czujnika poziomu paliwa?

Podstawowym objawem uszkodzonego czujnika paliwa w samochodzie zabytkowym są błędne wskazania na desce rozdzielczej. Jeśli wskaźnik stale pokazuje pusty/pełny bak lub wskazania ciągle wahają się między minimum a maksimum, prawdopodobnie uległo uszkodzeniu ramię pływaka lub potencjometr.

Jeśli chcesz kupić części do swojego zabytkowego auta w naprawdę dobrej cenie, koniecznie sprawdź czujniki poziomu paliwa dostępne na stronie: https://garbus.pl/pl/c/Czujniki-poziomu-paliwa/3953.

W starych samochodach Volkswagena, aby sprawdzić stan techniczny pływaka, trzeba wykręcić część ze zbiornika paliwa. To na szczęście zajmuje maksymalnie kilkanaście minut, a wizualna ocena stanu technicznego jest bardzo prosta.


Artykuł sponsorowany


Udostępnij:
Czemu czujnik poziomu paliwa nie działa?
Napisane przez
Poradnik Inżyniera
Co myślisz o tym artykule?
0 reakcji
love
0
like
0
so-so
0
weakly
0
0 komentarzy
Najnowsze komentarze
  • Najnowsze komentarze
  • Najlepsze komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz.
Prawa zastrzeżone Pi Corp sp. z o.o. copyright 2020-2022