Specyfikacja techniczna żurawia samojezdnego – podwozie

Jak mówi definicja żurawia samochodowego, jest to maszyna dźwignicowa usytuowana na specjalnym podwoziu samojezdnym lub na samochodzie ciężarowym. Jakie elementy zawiera to szczególne podwozie żurawia samojezdnego? Zobacz na przykładzie żurawia GROVE GMK 3050.

Podwozie i nadwozie żurawia samojezdnego – zamontowane podzespoły

Nadwozie, a także wszystkie jego elementy z założenia są usytuowane na podwoziu. Jednak, patrząc bezpośrednio na każdy podzespół osobno, można zacząć się zastanawiać czy skategoryzować go jako część podwozia, czy nadwozia. Jak wygląda ten podział?

Działanie poszczególnych zespołów podwozia

Mechanika działania elementów podwozia została zaprezentowana na podstawie parametrów żurawia samojezdnego GMK 3050. Należy pamiętać, że w zależności od firmy i marki maszyny, będą się one przedstawiać w inny sposób. Jednak zazwyczaj sama technika ich działania będzie polegać na tym samym.

Podwozie żurawia samojezdnego

1. Zespół Napędowy

Opisywany żuraw samochodowy Grove GMK 3050 napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Mercedes Benz (silnik o zapłonie samoczynnym). W odróżnieniu od jednostki benzynowej, zapłon jest tutaj generowany przez wysoką temperaturę sprężonego powietrza, do którego jest dostarczany olej napędowy. Taki napęd sprawia, że maszyna jest bardziej wydajna. Występuje on tak naprawdę we wszystkich żurawiach kołowych. Silnik wysokoprężny żurawia posiada układ, który wspomaga rozruch pojazdu przy niskich temperaturach. W przypadku tego silnika, bez różnicy, jakiej firmy on jest, należy pamiętać, aby zawsze stosować tylko zalecany i zgodny ze specyfikacją olej silnikowy.

2. Osie i układ skrętu kół

Jeżeli chodzi o napędzanie osi, to jest za nie odpowiedzialna automatyczna skrzynia biegów (1 wsteczny, 6 w przód). Napęd 6x4x6 napędza II i III oś. Napęd 6x6x6, który jest w tym żurawiu wyposażeniem dodatkowym, napędza I i III oś, natomiast II jest napędzana wtedy, kiedy zostanie włączona taka funkcja. Osie I i II są zawsze skrętne. Oznacza to, że układ skrętu kół jest połączony mechanicznie właśnie z pierwszą i drugą osią. Jazda po drogach żurawiem samojezdnym odbywa się dokładnie w takiej konfiguracji.

Podwozie żurawia samojezdnego

By móc korzystać ze wszystkich osi skrętnych, trzeba wcześniej wcisnąć odpowiedni przycisk i zwolnić blokadę III osi. Załącza się tę funkcję przede wszystkim podczas konieczności wykonania powolnych, precyzyjnych manewrów. Wtedy kołami III osi można sterować niezależnie od skrętu kół przednich. Pozwala to na:

  • ułatwienie zawracania żurawiem kołowym – zmniejszając maksymalnie promień skrętu kół,
  • przemieszczanie się żurawiem samojezdnym po skosie – gdy zarówno koła przednich i tylnej osi skierowane są w tym samym kierunku.

3. Układ zawieszenia

Każde z 6 kół jest zawieszone odrębnie. Siłowniki zawieszenia są oddzielane zamkami hydraulicznymi od akumulatorów ciśnieniowych. W zależności od tego czy żuraw jedzie po drodze, czy porusza się w terenie lub jest w trybie pracy, trzeba odblokowywać albo zablokowywać układ zawieszenia. Daje to możliwość regulacji całkowitej wysokości pojazdu. Ma to miejsce poprzez wydłużanie albo skracanie tych siłowników. Na siłownikach zawieszenia znajdują się czujniki, które pozwalają na dostosowanie ustawienia poziomu żurawia podczas jazdy po drogach.

4. Podpory

Tak, jak miało to miejsce w przypadku układu zawieszenia, tak samo i podpory są zależne od hydrauliki żurawia samojezdnego. Siłowniki pionowe podpór, a także te, które znajdują się w belkach, steruje się za pomocą zaworów elektromagnetycznych. Znajdują się one po obu stronach podwozia i w kabinie nadwozia. Każdą z podpór (4) można wysuwać odrębnie.

Podwozie żurawia samojezdnego

5. Układ hydrauliczny

Dwie pompy hydrauliczne, podłączone z automatyczną skrzynią biegów, napędza silnik wysokoprężny. Zasilają one układy zawieszenia, skrętu kół i podpory, a także mechanizm obrotu wieży żurawia w czasie pracy. Pompa wprawia w ruch również zespół odpowiedzialny za podnoszenie, teleskopowanie i zmiany wysięgu.

6. Kabina Kierowcy

Jest miejscem kierowania maszyną z trakcie jazdy. Istnieje możliwość odchylenia jej do przodu w celu wykonania dokładnej konserwacji żurawia samojezdnego. Do tego zainstalowano specjalny siłownik oraz sterowana ręcznie pompa hydrauliczna, które pozwalają na odchylenie kabiny kierowcy.

Co należy zrobić w przypadku pojawienia się awarii któregoś z elementu podwozia?

W sytuacji pojawienia się awarii w żurawiu kołowym warto w pierwszej kolejności wyłączyć silnik wysokoprężny. Dopiero później przechodzi się do lokalizowania samej usterki. Warto wiedzieć, że silnik można wyłączyć na dwa sposoby. Oczywiście z kabiny kierowcy, ale także blokując główny wyłącznik akumulatorów. W żurawiu samochodowym GMK 3050 znajduje się on z prawej strony, tuż za kabiną kierowcy, pod akumulatorami. Zazwyczaj samo jego uruchomienie jest proste. Wystarczy tylko przekręcić uchwyt. W zależności od marki i modelu może on znajdować się w innym miejscu, dlatego warto zapoznać się z dedykowaną instrukcją.

Podwozie żurawia samojezdnego

Jeżeli jesteś posiadaczem lub użytkownikiem żurawia samojezdnego, dobrze raz na jakiś czas zaglądać do dedykowanej instrukcji, bo znajduje się tam wiele istotnych i użytecznych informacji. Tekst powstał w oparciu o informacje zawarte w instrukcji obsługi żurawia Grove GMK 3050. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat samych parametrów tej maszyny, znajdziesz je na stronie: https://www.ehc-krakow.pl/oferta/wynajem-dzwigu-50-ton/.


Autor :
Opublikowany przez Poradnik Inżyniera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *